5 op een rij! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Esther Vries - WaarBenJij.nu 5 op een rij! - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Esther Vries - WaarBenJij.nu

5 op een rij!

Door: Esther de Vries

Blijf op de hoogte en volg Esther

25 April 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Na het ontbijt vertrokken we voor een safari in het Hluhluwe-imfolozi park (96.000ha). Eerst even langs de spar (die vind je ook overal) inkopen doen voor de picknick die we in de middag zouden houden.
Je merkt trouwens meteen dat je aan de kust zit, er hangt een hele relaxte sfeer in St. Lucia, beetje een “surfers” sfeer.
Eenmaal in het park aangekomen viel meteen de mooie natuur op, nog mooier dan het Kruger park als ik eerlijk ben. Het is er heuvelachtig en de wegen zijn ook niet zo recht toe recht aan. Veel natuurlijker doordat er een stuk minder asfalt is, ook is het er veel rustiger met auto’s.
We kwamen al snel twee prachtige neushoorns, drie giraffen en twee olifanten tegen. Maar stiekem hoopten we natuurlijk op onze eerste leeuw of cheeta (die hadden we ook nog niet gezien). Onze ogen speurden verder, alle stenen en dode takken zagen we aan voor een katachtige. Totdat we bij een hoog gelegen punt kwamen waar we uitkeken op een rivier met een strandje. Hier lag ze dan, onze eerste leeuw! Voldaan van een net verorberde maaltijd, het bloed zat namelijk nog op haar wangen. Met het blote oog was dit niet te zien, ze lag best ver weg. Maar met de verrekijkers en camera’s kwamen we een heel eind! Super, onze 5 op een rij is compleet!
Het was inmiddels 14.00 uur en we hadden trek in wat eten dus de picknick plek werd opgezocht. Daar mag je wel je auto uit maar ik vraag me af of de houten balken op kniehoogte ons zouden beschermen tegen een boze olifant. Maar ach, dat houdt het spannend.
Na twee heerlijke broodjes hot(cold)dog gingen we opzoek naar cheeta’s deze waren in de ochtend gespot in een gebied waar je alleen kan komen met een 4x4. Het was wel een stukje rijden maar rijden door deze natuur (incl. dieren) gaat nooit vervelen. Onderweg kwamen we nog bij een spotters huisje waar we even hebben gezeten. Helaas was daar, buiten een drinkende impala om, niet veel te zien. Er was daar ook nog een lokale gids die ons wist te vertellen dat er vanmiddag jagers (basterds!) met honden in het 4x4 gebied waren en dat alle cheeta’s uit dat gebied zijn gevlucht. Daar hoefden we dus niet meer heen. Dan maar de andere kant op, misschien hebben we daar meer kans.
Het bleef alleen heel rustig, weinig dieren meer gezien. Toen we bij de uitkijk plek kwamen waar we in de ochtend de leeuwin hadden gezien, hadden we nog wel even de jackpot!
Chillend in het zand lag niet 1, niet 2 maar 3 leeuwen! Waarvan 1 een mannetje was. Deze lag heerlijk met zijn poten in de lucht.
Inmiddels ging de zon al bijna onder (om 6 uur is het hier namelijk al pik donker) en moesten we toch echt terug naar de poort. Wat was het weer een prachtige dag! Ook dit park mag niet ontbreken in je Zuid Afrika reis.
Eenmaal terug in St. Lucia gingen we lekker uit eten. Het moment dat we aan ons toetje zaten werden we verrast door wat commotie op straat, er liepen 2 nijlpaarden over straat! Schijnt de gewoonste zaak van de wereld te zijn hier, maar bijzonder is het wel! Het was een mooie afsluiting van een al hele mooie dag!

• 28 April 2014 - 16:47

Leo En Joke :

Hete koude hond jaja wat moet ik daar nu bij bedenken?

• 29 April 2014 - 15:10

Enno En Thea :

Lieve familie, wat een droomreis en wat een prachtige verhalen en foto's. Wij maken zo ook een beetje een reis door Afrika. Esther wat schrijf je leuk hoe heb je daar nog tijd voor tijdens zo´n indrukwekkende reis.
    Wij genieten in ieder geval van de mooie verhalen en verheugen ons op het vervolg.
    Liefs uit Purmerend van Enno en Thea