20 years of freedom! - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van Esther Vries - WaarBenJij.nu 20 years of freedom! - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van Esther Vries - WaarBenJij.nu

20 years of freedom!

Door: Esther de Vries

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 April 2014 | Zuid-Afrika, Bergville

Na het ontbijt stond ons een rit van 6 uur te wachten, inmiddels zijn we gewend aan het lang in de auto zitten dus dit was geen enkel probleem. Eigenlijk kunnen er maximaal 9 mensen in onze auto zitten (excl peter) dit betekend dat wij zat ruimte hebben en we kunnen vaak languit op de bank liggen om even een “rukkie” te doen! Onderweg kwamen we heel veel bussen vol mensen tegen die allemaal het zelfde t-shirt aan hadden. We waren natuurlijk nieuwsgierig waarom dit was, bij een pitstop kwamen we er achter dat het vandaag 20 jaar geleden was dat ook de donkere mensen mochten stemmen. Het is een vrijheidsfeestdag, eigenlijk bizar om te bedenken dat dit dus nog maar 20 jaar geleden in is gegaan!
Rond 15.00 reden we de drakensbergen binnen, wederom zag het landschap er totaal anders uit. Echt ieder plekje in Zuid Afrika is uniek! Wat je wel merkt is dat de mensen in het binnenland het met een stuk minder moeten doen dan aan de kust. Natuurlijk is er daar ook armoede maar de huisjes met golfplaten daken komen hier veel vaker voor. De kinderen die langs de weg lopen zwaaien allemaal vrolijk en zien er gelukkig uit, maar toch voel ik mij als westerling niet helemaal op mijn gemak als ik in een dikke 4x4 de berg oprij. Het is zo’n groot verschil met het leven dat wij hebben en het leven hier.
Eenmaal bij het park aangekomen viel onze mond open van verbazing, wat een onwijs mooie plek om lodges neer te zetten. Het park bevind zich op 1400m en is omringt door prachtige bergen. Center parcs zou een moord doen voor zo’n plek!
Het was weer tijd voor een paar potjes keezen, de mannen hadden zich herpakt van de laatste keer en durfde het weer aan. Lang duurde deze positieve instelling niet, ma en ik stonden na 2 potjes 5-0 voor! Vraag mij ook niet hoe het komt.
Na het avond eten zijn we lekker naar ons eigen huisje gegaan. Wij hebben een filmpje gekeken en zijn daarna vroeg gaan slapen. Morgen staat er een spannende dag op ons te wachten. We gaan vliegen!!